شهید عبدالجواد مهرانی

منتشرشده توسط مدیر سایت در تاریخ

شهید عبدالجواد مهرانی

شهید عبدالجواد مهرانی

 

زندگی‌نامه

شهید عبدالجواد مهرانی ، معلم شهید ، در سپیده دم ۲۵ رمضان المبارک مطابق با ۲۵ فروردین ماه ۱۳۳۷ دیده به جهان گشود. او از کودکی بسیار مؤدب بود و به بزرگتر‌ها احترام می‌گذاشت و در مساجد و مجالس مذهبی و دسته‌های سینه زنی حضرت سید الشهدا (ع) شرکت می‌نمود. از شش سالگی به دبستان رفت و تحصیلات ابتدایی را با موفقیت طی کرد.
پس از گرفتن سیکل ، اول متوسطه را در دبیرستان سعدی طی کرد. ولی چون عقیده داشت که باید رشته‌ای را انتخاب کند که در آن حرفه‌ای بیاموزد بدین سبب هنرستان فنی را انتخاب و در رشته برق مشغول تحصیل شد. وی با موفقیت و نمرات عالی دیپلم گرفت و با وجود استعداد خوبی که داشت می‌توانست در بعضی از رشته‌های کنکور شرکت کند ولی باز هم رشته فنی را انتخاب و برای دبیری فنی و حرفه‌ای در کنکور سراسری شرکت نمود. و در همین رشته فارغ التحصیل گردید.

شهادت

شرکت در جنگ حق علیه باطل از آرزوهای او بود به همین جهت به جبهه اعزام گردید و در سال ۱۳۶۰ بر اثر ترکش خمپاره که به پهلو و شکم او اصابت کرده بود و روده بزرگ و کوچک او را قطع نموده بود در بیمارستان بانک ملی تهران بستری شد و با وجود عدم بهبودی کامل مجدداً به جبهه رفت و در مرحله سوم عملیات بیت المقدس شب یکشنبه ساعت ۱:۳۰ بامداد با اثابت تیر بعثیان کافر به کتفش مجروح می‌شود و او را به سنگر تانک جهت حمل به بیمارستان می‌برند که در همین اثناء خمپاره دشمن غدار شکم و سینه او را می‌شکافد و در ساعت ۲:۱۵ مورخه ۱۳۶۱/۰۳/۰۲ برابر با ۲۹ رجب الموجب به درجه رفیع شهادت نائل و مفتخر می‌گردد.

خصوصیات اخلاقی شهید

از خصوصیات بارز او عبادت‌های طولانی بود به طوری که گاهی نماز شبش چند ساعت طول می‌کشید. و روزه بسیار می‌گرفت مخصوصاً روزهای دوشنبه و پنچ شنبه به توصیه حضرت امام خمینی، نماز اول وقت ملکه او شده بود و از غیبت و تهمت، دروغ و تملق و … به شدت اجتناب می ورزید. فعالیت‌های اجتماعی او تدریس قرآن به جوانان و نوجوانان به سبک تازه و مؤثر و تاسیس کلاس‌های عقیدتی وتقویتی دبیرستان و راهنمایی بود.
جواد به علت انجام فعالیت‌های ضد رژیم به زندان افتاد. در حکومت نظامی در زندان حکومت نظامی گرفتار و سپس به زندان شهربانی برده شد و زمانی که رئیس دادگاه نظامی از او خواست تعهد بسپارد که علیه رژیم قیام نکند و اقدامی به عمل نیاورد تا او را آزاد کنند جواد زیر بار نرفت و نزدیکی‌های پیروزی انقلاب از زندان آزاد شد.
پس از پیروزی انقلاب با قبول مسئولیت بسیج منطقه ۸ و فعالیت‌های شبانه روزی او ۱۲ مسجد زیر پوشش بسیج به ۴۸ مسجد ارتقاء می‌یابد.


به قلم شهید:

صحبت کردن: تا می توانی اصلاً حرف نزن حتی روزه حرف نزدن بگیر، نذر کن حرف نزنی مگر به قدر ضرورت، زبانت را کنترل کن اگر رها کنی به غیبت و تهمت، دروغ و تملق و امثالهم آلوده می شود.

 ترک خواسته‌ها و دوست نداشتنی‌ها: جلوی هوای نفس را باید بگیری که به هر راهی که می‌خواهد تو را نکشد و هرچه را می‌بینی نخواه و آرزوهای بیهوده نداشته باش.

 یاد خدا بودن: همه چیز را برای خدا بخواه و هر کاری انجام می‌دهی برای خدا و بیاد خدا انجام بده و اگر بدین صورت عمل کنی مسلماً پیروز خواهی شد.

فرازی از وصیت‌نامه ‌شهید عبدالجواد مهرانی

از شما می خواهم سنگر مسجد و مدرسه را به هیچ وجه ترک نکنید محکم و استوار همچون کوه استقامت کنید و در تربیت کردن خواهران و برادران کوشا باشید و به قول امام عزیزمان که فرموده: تمام این کارها مقدمه انسان سازی است. شما هم تلاش کنید و جهاد اکبر را هر چه زودتر پشت سر بگذارید. انشاءالله…

 

گلزار شهدا


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.