ابراهیم تهرانی زمانی

منتشرشده توسط مدیر سایت در تاریخ

ابراهیم تهرانی زمانی

ابراهیم تهرانی زمانی

 

شهید ابراهیم تهرانی زمانی فرزند علی در سال ۱۳۴۳ در خرمشهر چشم به جهان گشود. او در تاریخ ۲۷/۴/۶۱ در حمله رمضان در پاسگاه زید به مقام والای شهادت رسید.

در خرمشهر زندگی می کردیم ابراهیم ۱۴ سال بیشتر نداشت. روزهای آغازین جنگ بود که لشکر بعثی عراق تا۴۰ کیلومتری خرمشهر پیش روی کرده بود. چند روزی بود که آب و برق خرمشهر قطع شده بود و ما به سختی در آنجا زندگی می کردیم به طوری که آب آشامیدنی را از دریا با ظرفهایی بنام داران به منزل می آوردیم و در حبانه می کردیم و بعد از آن در کوزه می ریختیم تا صاف شود و بعد مصرف می کردیم. چند روزی همین کار ما بود تا اینکه ساعت ۱۱ شب بود که اعلام کردند خرمشهر را ترک کنید. همان شب ما منزل خودمان را ترک کردیم به طوری که فقط مقداری نان با خود برداشتیم و به مسجد جامع خرمشهر پناه بردیم تا صبح شود. فردای آن روز بسوی آبادان حرکت کردیم. هر چه به ابراهیم اصرارکردیم که تو هم با ما بیا گفت نه مادر الان اسلام غریب و تنها است و من درخرمشهر می مانم.

ابراهیم درخرمشهر ماند و به مردم و مجروحین که در درگیری های شهر مصدوم شده بودند کمکهای اولیه را می رساند. به مردمی که در خرمشهر مانده بودند آب و غذا می رساند و مجروحین را با کمک دوستانش به مسجد جامع منتقل می کرد تا از آنجا به بیمارستان انتقال دهند. ۴۰ روز از ابراهیم خبری نداشتیم وقتی که ما از خرمشهر خارج شدیم وضع و اوضاع شهر خیلی اسفناک بود به طوری که ماشین نبود تا ما به آبادان بیائیم. بالاخره به هر مشقتی بود به آبادان آمدیم و از آنجا به رامهرمز رفتیم. چون یکی از دخترانم ساکن رامهرمز بود. در آنجا بودیم که اطلاع دادند ابراهیم مجروح شده و در تهران بستری می باشد. من و پدرش به تهران رفتیم و دیدیم که ترکش به پای ابراهیم اصابت کرده و او مجروح است.

چندین روز در بیمارستان بستری بود. همین که کمی بهبود یافت گفت می خواهم برگردم به منطقه.

سال سوم هنرستان بود که درسش را رها کرد و رفت. چند روزی در تهران آموزش نظامی دید و از آنجا به اهواز اعزام شد و بعد هم به منطقه رفت. درحالی که چند روز بیشتر از ماه رمضان نگذشته بود در حمله ای بنام رمضان مفقودگردید. ۵ مرداد۶۱ بود که خبر آوردند ابراهیم شهید شده است. ۱۴ سال مفقود الاثر بود که یک روز ما را به اراک دعوت کردند در آنجا عکسی به ما نشان دادند که من تشخیص دادم عکس ابراهیم می باشد و فرمی را پر کردیم که به معراج شهدا انتقال دادند و در آنجا نیز تائید شد. ابراهیم را در همان سالها تفحص کرده بودند ولی چون پیکر او با دیگر شهدای این حمله قابل تشخصی نبوده آنان را به بهشت زهرا(س) منتقل می کنند و در قطعه ۲۶ شهدای گمنام دفن می کنند که بعد از ۱۴ سال نام و نشان ابراهیم بر روی سنگ قبرش در قطعه ۲۶ حک شد.

منبع: اسناد و مدارک موجود در بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قم

 

گلزار شهدا


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.