زندگینامه شهدای کربلا: مسلم بن عقیل

منتشرشده توسط مدیر سایت در تاریخ

مسلم بن عقیل

مسلم بن عقیل

مسلم بن عقیل

مسلم بن عقیل فرزند عقیل و در مدینه متولد شد، عموزاده و صحابى گرانقدر پیامبر صلى الله علیه و آله و نوه ابوطالب، پدر گرامى‏ على علیه السلام، و کنیه‏ اش ابو داود بود. مادرش از زنان آزاد نَبْط و از خاندان «فرزندا» به شمار مى ‏رفت و احتمالًا نژادى ایرانى داشت. شمارى از مورّخان با استناد به روایتى مرسل بر این باورند که مادر مسلم، امّ ولد (کنیز) بوده و علّیّه نام داشته است.طبرى زادگاه مسلم را کوفه مى‏ داند. او از خاندانى پاک، شجاع و با فضیلت برخاست و زیر نظر عموى گرامى ‏اش، على علیه السلام، و پسر عموهاى خود امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السلام پرورش یافت و از علم، تقوى و دیگر فضائل آن بزرگواران بهره ‏مند گردید.رجال نویسان اهل سنت، مسلم بن عقیل را محدّثى تابعى شمرده و گفته‏ اند که صفوان بن موهب از او حدیث نقل کرده است. وى فقیه و دانشمند بود.
از ابوهریره نقل شده است که گفت: از میان فرزندان عبدالمطلب، او شبیه ‏ترین فرد به پیامبر (صلى الله علیه و آله) است. همچنین وى را شجاع‏ترین فرزند عقیل خوانده‏ ا ند.
مسلم بن عقیل در سن ۱۸ سالگی پدر خود را از دست داد . مسلم در زمان حضرت امیر (علیه السلام )جوانی رشید و پاک بود که به افتخار دامادی آن حضرت نایل شد و با یکی از دختران امام علیه السلام به نام رقیه ازدواج کرد.ابن قتیبه ثمره این ازدواج را دو پسر به نام‏هاى عبدالله و على دانسته است.
گرچه بعضی از تاریخ نگاران تولد او را سال ۳۲ هجری نوشته اند، امام مورخ معاصر،آقای جعفر مرتضی در کتاب التاریخ الاسلام می نویسد:
احتمال می رود که مسلم، در زمان پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله  و سلم) به دنیا آمده باشد؛ زیرا او در جنگ جمل و صفین در کنار عبدالله جعفر، امام حسن و امام حسین علیه السلام می جنگید و آن بزرگواران در زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم متولد شدند؛بنابراین،باید مسلم نیز از جهت سنی همسان با آنان بوده و در آن زمان به دنیا آمده باشد.
درباره شمار و نام فرزندان مسلم اختلاف نظر وجود دارد. مورخان عبدالعزیز، ابراهیم، احمد، جعفر، مسلم، عون، عبدالرحمن، محمد و حمیده را نیز در شمار فرزندان مسلم آورده‏ اند.بر این اساس وى احتمالا همسران دیگرى نیز اختیار کرده بود.
مورخان و نسب شناسان معتقدند که نسل مسلم پایدار نماند و منقرض گردید؛ و همه فرزندان او در کربلا و کوفه به شهادت رسیدند.
مسلم بن عقیل در دوران خلافت على علیه السلام در جنگ صفین حضور داشت و همراه امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السلام و عبدالله بن جعفر در میمنه سپاه با دشمن به نبرد پرداخت. در روزگار امامت امام حسن علیه السلام نیز از یاران با وفا و بر جسته آن حضرت به شمار مى‏ رفت. وى پس از شهادت امام حسن علیه السلام همراه امام حسین علیه السلام رهسپار مکه شد.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.