شهید سید محمد علی موسوی شوشتری

منتشرشده توسط مدیر سایت در تاریخ

شهید سید محمد علی موسوی شوشتری

شهید سید محمد علی موسوی شوشتری

شهید سید محمد علی موسوی شوشتری

 

زندگینامه

شهید سید محمد علی موسوی شوشتری در بیستم اردیبهشت سال ۱۳۴۱ در شهر خرمشهر دیده به جهان گشود. خانواده ایشان از سادات جـلیله جزایری بود و پدرش فردی کاملاً مذهبی و دارای اخلاق پسندیده و اهل مطالعه، ایشان همچنین از متدینین شهر و از تجار مورد احترام به شمار می رفت که هیچگاه کسب و کار و تجارت وی را از یاد خدا باز نداشت. مادر شهید نیز بانویی فاضله و اهل توان بود که سالهای متمادی خانه خود در خرمشهر را به دارالقرآن و محل تعلیم و قرائت کتاب الهی تبدیل کرده بود.

سید محمد علی دوران کودکی خود را تحت تربیت والدین-بویژه مادر گرامیش- گذراند و پس از طی تحصیلات ابتدایی ، دوران دبیرستان را همزمان با اوجگیری مبارزات ملت انقلابی ایران طی نمود . به خصوص آنکه محیط مذهبی خانواده و حضور همه اعضاء آن در فعالیتهای انقلابی ، شرایط بسیار مناسبی را برای فعالیتهای مبارزاتی و انقلابی این شهید فراهم ساخته بود.

با پیوستن این شهید به کانون جوشان شهر خرمشهر –یعنی مسجد جامع-در حلقه افراد و دوستانی قرار گرفت که سرنوشت زندگی او را به شدت تحت تاثیر قرار داد . دوستانی که بسیاری از آنان بعدها همرزم محمد علی در دفاع از خرمشهر شدند و عده ای دیگر نیز به فیض شهادت نایل گشتند.در این دوره سید محمد علی به همراه سایر دوستانش اقدام به تهیه و توزیع اعلامیه ها نوارهای سخنرانی حضرت امام (رض) مینمود و به زغم مخاطرات زیاد ، اقدام به تهیه و ساخت کوکتل مولوتف میکرد. در انجام فعالیتهای انقلابی برای محمد علی نوجوان ، شب و روز مفهومی نداشت انگونه که احساس مسئولیت و تلاشهای شبانه روزی وی زبان زد دوستان و یاران وی شده بود.

با سرنگون شدن رژیم ستم شاهی و آغاز بهار آزادی ، شهید موسوی بلافاصله به نهاد نوپای کمیته انقلاب اسلامی پیوست و فعالیتهای انقلابی خود را با انسجام بیشتری تداوم داد. چندی بعد و با تشکیل سپاه پاسداران در خرمشهر ، سید محمد علی به عضویت در این نهاد انقلابی در آمد و ار آن پس تحت فرماندهی شهید محمد جهان آرا به پاسداری از انقلاب اسلامی پرداخت. در این هنگام بود که توطئه تفرقه و اختلاف از سوی دشمن در استان خوزستان با طرح مسائل انحرافی نظیر خلق عرب نمود پیدا کرد آن طوری که اختلافات قومی می رفت تا استان خوزستان را وارد یک معرکه جدی نماید. شهید موسوی در این زمان فعالیت زیادی برای نقش بر آب نمودن این توطئه انجام داد.

با برملا شدن نقشه دشمنان انقلاب اسلامی در ایجاد اختلاف در خوزستان و شکست این برنامه ، تحت تحرکات دشمن بعثی در مرزهای استان – به ویژه در شهرستان خرمشهر – آغاز شد و در حقیقت از چندین ماه پیش از آغاز رسمی جنگ تحمیلی متجاوزان بعثی بارها و بارها اقدام به تجاوز به مرزهای خرمشهر نمودند. در این زمان بود که سید محمد علی و دوستانش به فرماندهی شهید بزرگوار جهان آرا به دفاع از خاک میهن اسلامی و انقلاب اسلامی پرداخت و در همین مقطع چند تن از بهترین دوستان محمد علی به شهادت رسیدند.

با آغاز رسمی جنگ تحمیلی و تهاجم گسترده دشمن به کشور اسلامی شهید سید محمد علی موسوی به همراه سایر همرزمانش  مظلومانه و با کمترین امکانات به دفاع جانانه از خرمشهر پرداختند و صحنه های کم نظیری از حماسه ، ایثار و مقاومت را به نمایش گذاشتند . مقاومت سید محمد علی و یارانش باعث شد تا روز ۴ آبان ماه سال ۵۹ دشمن بعثی نتواند وارد خرمشهر شود.

محمد علی در سال ۶۰ به عنوان فرمانده محور عملیاتی کوت شیخ و در همین مقطع بود که در عملیات طریق القدس شرکت کرد که منجر به آزادی بستان شد. پس از آن محمد علی نوجوان و انقلابی به عنوان فرمانده گردان در تیپ بدر مشغول به فعالیت گشت و با آزاد سازی خونین شهر ، ستاد هماهنگی شهر را راه اندازی نمود که وظیفه حفاظت و حراست از شهر را بعهده داشت.

در سال ۱۳۶۱ و پس از عملیات رمضان سردار شهید به اهواز اعزام شده و در سنگری جدید شروع به فعالیت می نماید.

طراحی قوی ، تلاش فوق العاده و تیز بینی و ریز بینی خاص محمد علی ، باعث شد که به سرعت پله های ترقی را طی نماید به طوریکه از سال ۱۳۶۳ به اطلاعات عملیات پیوست . از همین موقع بود که محمد علی برنامه ریزی وسیع و دقیقی را برای شناخت عمق دشمن بعثی و معرفی آن به فرماندهان و نیروهای عملیاتی آغاز نمود که شناسایی دشمن ، بازجویی از اسرا و… تنها بخش کوچکی از آن محسوب می شود.

با پایان یافتن جنگ تحمیلی سید محمد علی که اینک کوله باری از تجربه کار اطلاعاتی را بر دوش داشت به تهران دعوت شد و به عنوان یک افسر اطلاعاتی زبده در مشاغل حساسی فعالیت نمود. در سال ۸۲ نیز با توجه به قابلیتهایی که داشت به عنوان جانشینی معاونت اطلاعات نیروی زمینی سپاه معرفی گردید. در سال ۸۷ پس از مفتخر شدن به درجه سرتیپ دومی به عنوان معاون اطلاعات نیروی زمینی سپاه معرفی شد و تا لحظه شهادت در این مسئولیت ایفای نقش می نمود.

به جرات می توان گفت تنها چیزی که در قاموس شهید موسوی معنی نداشت ساعت کاری و زمان بود آنگونه که بعضاً به صورت شبانه روزی در محل کار می ماند و فعالیت می کرد.

از جمله ویژگی های این شهید می توان به این موارد اشاره نمود:

  • اهمیت به برنامه ریزی و طرح ریزی
  • اخلاق اسلامی و رفتار حسنه با زیر مجموعه
  • صبر و تحمل زیاد بویژه در مواجهه با مسائل و دشواریها
  • انتقاد پذیر بودن
  • توجه به معنویت در انجام کارهای اطلاعاتی
  • همت و تلاش مضاعف و شبانه روزی

و ….

و سرانجام این عزیز در سال ۸۹ در حالیکه برای اجرای یک ماموریت عازم منطقه جنوب شرق شده بود به فیض شهادت نائل گشت.

 

گلزار شهدا


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.